torsdag 4 januari 2018

Nu var det ett tag sen...

...I dag kände jag att det var dax! 


Ibland är jag jäkligt fyrkantig faktiskt...
...har mycket av: 

ska det vara och ska man göra!
Framförallt när det gäller växter och trädgård

Här har det varit plusgrader ett bra tag,
inte en endaste gnutta snö!

En stund i helgen sken solen :D 
Och trädgården lockade på mig! 

Ni vet så där: 
Jag bara måste...
...vill!! 

Tycker att trädgården är vacker med alla perenner kvar
när snön;
Om snön, kommer!

Verkligen tabu,
att klippa ner!
Men, 
så tänkte jag: 
Kanske jag ska ta lite? 

Vill känna kraften av sekatören 
Klippa lite! 
Njuta lite trädgård  :D 

Nej!! 
Så gör man inte...
...en riktigt jäkla skymf! 

Allt ska vara kvar och klippas i vår! 
Men kanske ändå...

Klipp! Klipp! 
Och SUPER-ångest! 

Men, bara lite? 
De som ligger ner? 

Okey! Vi kör.... 

Och Kärleksörten som är alldeles slemmig? 
Japp! 
Så himla härlig känsla... 

Ju mer det klipptes dessto mer Okey kändes det! 
Allt får ju ligga kvar ju! 
Det kommer att skydda :D 

Så när helgen var slut så var det mesta klippt,
allt utom gräs, hortensior och klematis!

Och lycklig och nöjd är jag över att slippa i vår :D

För då är det bara att ta räfsan... 

Och nu...
...funderar jag över varför jag har varit  så principfast, 
så fyrkantig?

Dumt! 
Eller sunt? 

Näe, mer nya friska tag!
Så nu funderar jag oxå,
om jag ska låta denna lilla otroligt charmiga lilla ungtupp,
få ta över ledarskapet i vår? 

Ibland behöver man göra saker och ta beslut,
som inte är samma som man gjort tidigare! 

Men som tur är;
Jag har flera månader på mig att fundera :D 
Och om flera månader då är det vår och sommar igen
och fasiken vad jag längtar! 

Kram och ha en fin helg! 


//Veronica







12 kommentarer:

  1. Brukar göra som du, dvs vänta men i höstas hade jag lust så det blev en hel del klipp och rens redan då. Tänkte på snön som kanske skulle komma men bestämde att det finns tillräckligt med gräs, vintergrönt och växtstöd för att lyfta. Nu har renset legat och maskarna har börjat kalasa. Det är nog en win-win till våren tänker jag :)

    Så ibland är det bra att testa nya sätt och åtminstone komma på att de kanske är sämre :) Till våren kanske jag känner - fasen jag skulle klippt mer.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Veronica!
    Det mesta ligger kvar i mina rabatter, vi fick lite snö igår kväll. På dagen var det varmt och ett stilla regn. Mina krokus har börjat titta fram några centimeter.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Du gjorde helt rätt! Släng ångesten på komposten så det blir nåt bättre av den!
    Här klipps det numera hela vintern. Det skulle aldrig gå att hinna med annars. Snipp, snipp efter hand som de faller ihop. Endast de mer skulpturala får stå kvar. Kärleksörten kommer ju dessutom igång så tidigt att det är lätt att skada den när man klipper på våren.
    Kommer det fler ljumma dagar kanske jag till och med börjar med fruktträden.
    God fortsättning
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Klippa - och låta ligga kvar. Hm. Så kanske man ska göra. Brukar ta allt i vårstädningen som tenderar att aldrig bli klar, det är så himla mycket då. Problemet här är en synnerligen livlig valp som ivrigt deltar i alla sysslor och ser det mesta som leksaker, inklusive mina redskap och matte själv.
    Roligt att de sig här igen. Föredrar dina inlägg här framför facebook, här kan du verkligen blomma ut! I dubbel bemärkelse!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag skulle nog inte få för mig i det klimatet vi har här hos oss i Gunnilse- att låta klippet ligga kvar i rabatterna - främst för att vi har för mycket sniglar och snäckor.
    Nu när det har varit så himla blött har jag tagit bort allt gammalt och slemmigt. Till och med daggmaskarna ratar dessa och säger yäck!
    Kan ju vara bra att vara först lite fyrkantig. Hörnen slipas med åren och blir mer runda utan att bli mesigt "överrunda" ;-)

    Kram!
    Anja


    SvaraRadera
  6. Brukar aldrig klippa nåt på hösten - och inte har jag nån lust att gå ut på den blöta gräsmattan och klafsa. Alltså inga bekymmer för mig, jag väntar så gärna...och längtar också nåt fruktansvärt!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Du är lite tokig du, som är ute och trädgårderar i början av januari! ;) Men lite tokig det får man allt vara det, annars blir det ju lite tråkigt!
    Jag brukar klippa ner ungefär hälften på hösten, det som tenderar att bli "slemmigt" men det som står rakt upp och som bara är att bryta av på våren, det får stå kvar. Som tur är så finns det många sätt att göra på!

    Kram och gott nytt år till dig!
    Gunilla
    ps, vilket vackert collage från din trädgård!

    SvaraRadera
  8. Jaa, vem längtar inte efter lite vår, sol och lite värme mot det gråbleka skinnet :-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  9. Tror absolut att det går lika bra att klippa nu. Fast jag skulle aldrig kunna göra det, vi kan aldrig gå på vår gräsmatta förrän i maj så jag får vackert vänta, om jag inte gör det på hösten. Fast egentligen tycker jag det är rätt rogivande att göra det på våren. Men jag har ju inte så stor trädgård heller.

    Härligt längtanskollage från trädgården förresten. Som du förstår är jag tillbaka nu efter bredbandsstrulet. Så länge har vi nog aldrig haft strulande internet förut. Nu är det bara att hålla tummarna för att lagningen dom gjort håller.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Det finns ingen anledning till att vänta med att rensa bort det slemmiga och skräpiga. I synnerhet för oss som yrkesarbetar och har ont om tid på våren. Jag mulchar ner allt på plats, det tar ju också tid. Däremot kan man tänka på att satsa på perenner med hållbar och snygg vintersiluett, men det går ju inte heller alltid. Hosta måste man ju ha t ex, och de städar jag alltid bort så fort de har frysit ner.
    Gräs, sköldpaddsört, skogsaster, pärleternell, flox, även kärleksört har jag däremot bra erfarenheter av.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  11. Wow, thanks for this amazing share, keep in touch , great work and effort,ncronline.net

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background