torsdag 1 oktober 2015

Säsongens, antagligen, sista Vårlök i säsongens, första: Blommiga Fredag!

Igår kom de...
...alla vårlökar jag beställt!
 
Det kändes Inte: -Jipiiieyy!

När jag beställde för en månad sen
så var jag 100% "kommittad"
Men nu?
Nope! 
Jag har gått in i "höstlunken och gör inte mycket alls...

Hem efter jobbet
Packade upp lökarna:

Va??
Hur tänkte jag?
Vad, ska sitta vart?
Ni fattar:
Totalt kaos!
Ska de vara i den rabatten eller i den???
Stenkoll, när beställningen gjordes...

... Not now :(
Varför antecknade jag inte?

Det som var självklart för en månad sen var,
100%...
...otydligt nu!,

Typiskt mig ;)

Sååå, impulsiv
inte så mycket ordning och reda!
Bara att börja om!
Vart ska vi sätta lökarna?
Va?
Ska Ballerinan vara där??
Näe, så tänktes det väl inte?!
Men vad sjutton,
Tryck ner dem!!
För allvarligt...
Det kan ju inte
bli fult eller fel?

För på våren
älskar jag alla blommor
oavsett!!!

Och...
...nergrävda blev de :) 
Förövrigt så ger trädgården sitt sista just nu!
Och den gör det med ett totalt crescendo!

Som på nyår!
Ett snyggt slut
med fanfarer och fyrverkeri
För vad annars kallar ni detta??

Idag kopplar jag detta inlägg till säsongens första Blooming Friday hos Hélena där dagens tema är: Trädgården just nu

Gör det ni med vetja!! 

Kram!

 

//Veronica




32 kommentarer:

  1. Lycka till med lökplanteringarna! Blir säkert jättefint men ......
    Blir man inte nöjd med var de planterades så kan man ju alltid flytta dessa nästa höst ;)
    Vacker höstfägring på dina bilder!
    Här nere har vi fortfarande sommar .... Hmmm ja i alla fall Sensommar ;)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Finns det knök-rum finns det lök-rum! Det blir säkert jättefint!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Haha, fick en leverans igår, som jag funderat över hela natten...var...ska de ner någonstans...
    Tjusig katsura(?) din är liite finare än min;))
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Tur du hittade plats för dina lökar.Här har inte en enda lök köpts.Får stå över det mesta i höst.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Fina färger i din trädgård. Nej det kan inte bli fel, oavsett var de poppar upp.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Jag har inte beställt än men ska ta itu med det nu och ha en onsdag när jag gräver ner dom :-) längtar!
    Kram på dig din toka

    SvaraRadera
  7. Men det blir säkert jättebra!!! Funderar om jag ska trycka ner fler tulpanlökar men jag tror inte det blir av.

    SvaraRadera
  8. Ja, det är gardinringar i äppelträdet. Nu letar jag på loppisar efter någon sorts lampkrona att ha i trädgården ... din ljuskrona är ju så snygg.

    Idag var jag till Granngården för att handla gräsklipparolja - och kom hem med 6 ljungkrukor för 100 kronor ... disciplinen är inte den bästa alla gånger ...

    SvaraRadera
  9. Va kul med lökaran, mina har tyvärr inte kommit än - tulpanerna alltså, de andra är i jorden. Så fint och frodigt du har det! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
  10. Ja de løkene havner litt her og der, men det blir fint uansett. Om våren er jeg glad for alt som blomstrer:)

    SvaraRadera
  11. Så är det ibland gör lika jag med ska nog ta mig i kragen och anteckna lite mer säger jag varje år. Du skriver så härligt jag blir så glad av det.
    Ha nu en riktigt fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  12. He-he! Ja, til våren blir det smellvakkert uansett ;)

    SvaraRadera
  13. Så vakre bilder! Ja, det blir uansett fint når våren kommer, for da setter en veldig stor pris på alle blomster :)

    SvaraRadera
  14. Haha, jag har inte ens någon plan när jag beställer, men på något magiskt sätt får de ändå plats när allt kommer omkring :-) Underbara höstfärger hos dig!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  15. Ja man kan glömma fort, men det blir säkert jättefint. Har inte varit någon bra pelargonsommar.
    Kram

    SvaraRadera
  16. Ja man kan glömma fort, men det blir säkert jättefint. Har inte varit någon bra pelargonsommar.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Hej Veronica!
    (Viskar: Jag har ett paket bortglömda tulpanlökar som ännu inte kommit ner...)
    Härliga bilder med finurliga kommentarer, som alltid...
    Ha det!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  18. Jo du den står i full sol. Undrar varför den heter skugglilja.Min grannes står i skugga och den blommar dåligt. Så inte vet jag
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  19. Härligt inlägg, känner så väl igen mig. Funderade rätt mycket härom dagen då det damp ner en ros i ett paket... Jodå, det var jag som beställt en ros..till. Var jag nu tänkt att jag skulle ha den:)
    Och lökarna ska jag hämta ut på posten. Höstlunken gör sig påmind här med.
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  20. Känner igen mig... man beställer och så står man där med plantor/lökar eller vad det nu kan vara... men det brukar bli bra ;)
    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  21. Jag fnissade när jag läste ditt inlägg, för jag är likadan. Planerar så noga vid beställningen men sedan glömmer jag helt hur jag tänkte. Men om man följer sin känsla så blir det nog bäst. Och förresten så spelar det inte så stor roll, Rålle rådjur äter ändå upp det mesta:-)
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  22. Här är en till som fnissar gott åt ditt inlägg, precis så där gör jag också! Tycker att det är så självklart när jag planerar, men glömmer fullständigt bort hur jag tänkt när det sedan r dags. Ungefär som med de omärkta påsarna i frysen - det syntes ju så tydligt vad det var i dem när jag frös in dem ...

    Vilka fina narcisser i ovanlig färg! Jag har planterat fyllda vita och blekgula i höst, den där färgen har jag nog aldrig sett.

    (Men du, jag har inte gjort om min bloggs layout på sisådär fem år ... :-) )

    SvaraRadera
  23. Ha ha! Ja, det där med lökplantering... Inköpet av dem är oftast mycket lättare. Det blir säkert bra, för precis som du skriver, så välkomnas de alla under våren. (Måsta skaffa lökar, är - som vanligt - sen med denna aktivitet och vore toppen om jag fick ner dem i jord innan... januari.)
    Vackra bilder från din trädgård!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  24. Ha ha ... känner såå väl igen mig. Förutom det faktum att jag knappt minns vad jag planerade dan innan. Men du vet väl att ur kaos kommer ordning så du ska se att det kommer att bli hur snyggt som helst i vår. Härligt ord ... vår! Och nästa år ser jag fram mot att vi ska ses!

    Ha en härlig helg!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  25. Ja, den löksituationen känns igen. MInsann inte lätt att pilla ner på rätt ställe även om man har både skisser och foto. Helt plötsligt när hösten kommer är inget sig likt. Det mesta brukar bli rätt välkommet ändå när det dyker upp till våren.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  26. Det blir säkert ännu bättre än de glömda planerna, bara ner med dom så känns det genast bättre! ;)))
    Härliga färger hos dig!
    Skön söndag på dig!

    SvaraRadera
  27. Jag förstår precis. Har också kommit in i höstlunken och önskar att någon annan kunde ta hand om trädgården – i alla fall just nu när jag vårdar en förkylning so bröt ut natten till i går. Men i år verkar jag faktiskt ha lärt mig, för jag har inte köpt en endaste lök. Tänker att jag i så fall gör det när det blir lökrea. Tänker enbart köpa lökar som blommar så tidigt att de är överblommade innan gräsmattan börjar växa och måste klippas. Det är nämligen där jag tänker plantera dem.
    Ha en finfin dag!
    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  28. Masse fin løkblomstring til våren...uansett hvor vi setter de,så blir det bra:)
    Flott farge på treet på siste bilde!...hva er det for tre?
    Fin kveld til deg:)

    SvaraRadera
  29. Ja, vad ska man säga!? Jag som beställer mina lökar tidigt på våren, trodde att jag bara beställt Allium och lite tulpaner - och det skulle ju Rolle kunna plantera. Men...det visade sig vara en massa annat också, så jag fick dela med mig till mina vänner. Enligt Rolle blev det jättejolbbigt ändå och det tog två dagar innan dom var i backen. Puh! Jag kastade ut dom och så fick Rolle gräva ner dom.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  30. Så fina höstbilder och lökar i massor. Det blir så spännande att se till våren. Jag har satt massor och försökt sätta etiketter men efter att vi varit borta några dagar har trastarna pasat på att rumstera om ordentligt bland planteringar och namnskyltar. Ha en fin vecka. Carita

    SvaraRadera
  31. Tror du att det är bara du som gör så?
    Lovar att det finns fler än oss två.
    Jag har tvekat länge på insta och facebook för just som du säger ingen själ.
    Men nu blev det som det blev så jag får också vara snäll och vänja mig.
    Hittade dig men du var privat på insta. Inga bilder fanns det iallafall.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  32. Ojojoj, det är nog många som känner igen sig i detta att beställa lökar/plantor och sedan ha glömt bort vilken bra tanke man hade. :)

    Vilken underbar beskrivning av trädgården avsked för den här säsongen!

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background