tisdag 6 januari 2015

Latmansträdgård: På riktigt!

Förra året så testade jag att Vinterså...

...för första gången!
Hade lyssnat på Ulla Hasselmark på Odla med P1
Och jag som alltid gillar smidiga vägar, tänkte:
Måste testas!

Satte lite frön i små,
minimala sålådor och satte ut i ett plastväxthus från Jula
Märkligt,
att det kom nånting överhuvudtaget...
För;
- Man ska tänka på att så i rejält näringsrik jord!
Får det plats med det i minsta såbrätterna?
Nähe!

- Viktigt att sådderna får naturlig bevattning av regn/snö
Får man det instängd i ett plasttält?
Nähe! 
Men de små fröna verkade inte riktigt fatta...
Hur många sorter som helst tog sig!??
Vad sägs om:
Purpursporre, Sömntuta och en frodigt blommande Klockranka?
Eller denna favvo...

Jätteverbena som är lite knepig att få att gro på vanligt sätt!
In och ut,
värme, kylskåp,
värme, frys...
Bara att ställa ut,
Poff! 
Stratifieringen klar på momangen :)

Purpurklättens blomning tillsammans med Solhatten Magnus var ju galet vacker!
Av 19 frösorter så var det bara 4 som inte tog sig...
Därav 2 sorters Zinnia som jag inte lyckas med, hur jag än gör...

Småplantor av Rysk Martorn, brun Stockros,
Guldakleja, Violkungsljus och vit och blå Lavendel
är utplanterade i trädgården,
och...
...Jag längtar att se resultatet :) 
Så, idag var det dax igen!

Denna gång i transparenta lådor med hål i lock och botten!
Fler lådor kommer det att bli,
för det här kommer bli min grej!
För kan jag ta genvägar så gör jag,

Lat och smart ;) 

Det enda jag behöver göra nu,
är att...
...Vänta!


Kram och snart kommer ljuset :D 

Lycklig! Lycklig!

Och för första gången kopplar jag min blogg till underbara-onsdag och är detta inte en ny början så vet jag inte vad som är det ;)


//Veronica



P.S
Undrar ni vad jag sådde?

Vassego: 

Sömntuta, Rosa Romantica
Jätteverbena
Ringblomma, Bronze Beaty
Petunia, Cascade Orchid Mist
Petunia, Black Velvet
Rosenskära, Double Click
Törnrosas Kjortel
Hjälmböna,
Spanska Flaggan, Citronella
Brudslöja, Snowflake
Fingerborgsblomma, vit och rosa

D.S
















30 kommentarer:

  1. Tackar för alla tips! Jag tror att jag ska våga testa detta i år. Rudbeckia stod på min planeringslista.
    Anna

    SvaraRadera
  2. Underbart inlägg! Heja dig. Tack för tipset, jag blir sugen på att prova. Ska kolla upp alla fina sorter du sått.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Härligt! Håller också på med sådder ut. Jätte verbenan ska ut i em när jag kommer hem från jobbet:) Smarta lådor!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Onekligen väldigt praktiskt!! Jag hittade programmet till slut, här:
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1667
    Otroligt att man ALLT! Jag har alltid trott att det enbart gällde frön som kräver stratifiering, men till och med sallat såddes på detta vis.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Men ... ska man verkligen stapla lådorna såsom du gör? Tror nog du ska sprida ut dem en och en!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag införskaffat lite fler lådor ska jag testa grönsaker! Säkert ska man inte stapla men jag måste testa att ha några staplade och några utspridda. Så jag vet tills nästa år.
      I länken nedan finns superinformation om vintersådd... Direkt från Ulla :)

      http://frobok.blogspot.se/2013/01/vintersaddskola-1.html

      Kram

      Radera
  6. Sparar onekligen en massa utrymme inomhus. Tack för tipset. Ska lyssna på programmet också.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Oj oj nu är hon på gång.Lycka till med alla fina blommor.Hoppas allt gror.
    Kram.

    SvaraRadera
  8. Jag som hade så stor lust att så igår. Men det kanske är möjligt iallafall. Idag är det snö, så jag väntar till i helgen då. Vad kul att du skriver om det. / Britt

    SvaraRadera
  9. "That's my girl!" Härligt! Härligt! Jag följde också Ullas blogg om sådderna men har inte provat själv! Gôrbra att du har dokumenterat din erfarenhet! Hm. Kanske ska även jag prova? Man sparar plats, tid och arbete - som sagt ;-))!
    Tack för detta fina, nyttiga inlägg!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Att så frön och få dom att gro brukar inte var några problem för mig, men sen....det där med omskolning och att härda av dom på våren. Nej, det går alltid åt helsicke, alltså har jag gett upp!
    Och så blev jag förundrar över det där med att jätteverbena är svår att få att gro, här självsår dom sig så otroligt att dom blir ett ogräs! Så jag tror helt klart att dessa MÅSTE få stå ute efter sådd!!
    KRAM och lycka till med alla sådderna!
    Susie

    SvaraRadera
  11. Men det här var ju hur intressant som helst. Hade ingen aning om att det gick så lätt att vinterså. Helt otroligt att inte fröna ruttnar. Men om det blir massor med minusgrader. Då blir det ju bara en isklump. Fast det är klart, det spelar väl kanske ingen roll. Så är det ju för de naturliga fröna som ligger i tjälen i jorden också. Det här fick verkligen hjärnan att arbeta ... Tack för utmärkt instruktion och länk till Ulla H:s fröboksida.

    Kram Anita

    SvaraRadera
  12. Hej Veronica och god fortsättning! Läser dina erfarenheter med stort intresse, själv praktiserar jag förökning ( sådd och sticklingar) mycket sporadiskt pga kronisk tidsbrist. Men klockranka har jag också lyckats med och det är jag mäktigt stolt över. Jag har faktiskt sått zinnia också, i två år i rad, direkt på växtplats (stoor zinkbytta) i april/maj med skyddande fiberduk över med mycket glädjande resultat. Särskilt den gångna varma sommaren var mina zinnior mycket frodiga. Billig fröpåse från Lidl hade jag. Jag befinner mig utomlands sedan tre veckor men längtan hem växer när jag ser dina lådor.
    Varma hälsningar
    Marta

    SvaraRadera
  13. Jag ser verkligen fram emot att höra hur det går. Jag har misslyckats kapitalt båda gångerna jag provade vintersådd. Förstår inte vad jag gör för fel. Men jag kanske ska testa igen. Skam den som ger sig, heter det ju.

    Blir nyfiken på hur det gick när ni försökte odla potatis!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  14. Hoppas allt gror för dig i år! Zinniorna har jag heller aldrig lyckats med:( Jag återanvänder lådorna vi köper druvor i som sålådor. Genomskinliga, med lock och dränering både i botten och locket:)

    SvaraRadera
  15. Super bra med backarna. Jag har aldrig vintersått kanske dags att testa.
    Zinnia funkar bra i pluggboxen. Det får plats 49 st i en sådan. Jag sår dem i början på april och alla brukar gro.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  16. Låter jättebra, kanske testar jag någon gång. Just nu har jag ingen lust att så, den brukar komma senare. Lycka till med allt!

    Jenny

    SvaraRadera
  17. Härligt att läsa om dina vintersådder. Har bara provat med jätteverbena, men nu har den börjat självså sig så nu slipper jag. Men perenner tänkte jag testa. Så smart med plastbackarna. Blir kul att följa under våren./ Titti

    SvaraRadera
  18. Tack för det här inlägget Veronica, blir sugen att testa, brukar inte så annat än tomat och gurka till växthuset. Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  19. Verkligen smart med att vinterså i plastlådor!! Har bara vintersått någon enstaka gång för länge sedan. Kanske dags att prova igen :-) Kram

    SvaraRadera
  20. Nu blev jag ännu mer sugen på att för så mina fröer :)

    SvaraRadera
  21. WOW, jag har aldrig provat att så så tidigt men det är kanske värt ett försök :-) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  22. Den gula spanska flaggan var en ny bekantskap. Lyckat till med alla sådder, det tar ju sin lilla tid men vad härligt när frön a gror och utvecklas! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  23. Det är en makalös manick ;) Att små, små frön kan må så bra av så vårdslös behandling :) Olika frön har olika groningstid, ljus - mörkergroende och kallt - varmt. Har ett par länkar på min blogg där jag slår upp vilken typ av behandling olika släkten behöver. Zinnia är varmgroende om jag kommer ihåg rätt :)

    Alla bilder är härliga men kombon av Magnus och klätten var urläcker.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  24. Toppen! Du är inte ensam om att vilja har det enkelt. Det där ska jag göra genast.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  25. Heja dig Veronica! :) Jag har faktiskt bara vintersått perenner tidigare, sånna som behöver stratifieras. Ska bli otroligt intressant att följa hur det går. :) Men jag undrar över locken och lådorna. Finns det inte risk att allt frystorkar? Eller har du hål i locken och dräneringshål i botten?
    Största kramen till min bästa fotomodell! ;)

    SvaraRadera
  26. Jamen det låter toppen! Ska också testa...
    Jättefina bilder du bjuder på!
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  27. Hej så kul att hitta till dig!
    Superbra inlägg detta - har du dräneringshål och vattnar du jorden?
    Jag gjorde på ett liknande sätt med mina vintersådder i mitt växthus förra året. Ungefär som ett 170 kvm stor plastlåda ;-) Utmärkta resultat. Ulla är en guru..
    Vi syns
    Malin

    SvaraRadera
  28. Vilken energi!! redan frö i jorden!
    Jag har bara hunnit tänka fröer, kommer nog börja i slutet av månaden.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  29. Jag kan bara hålla med om att vintersådd är "the shit" :-) Dessutom har jag samma erfarenhet som du att det här med naturlig bevattning inte är så viktigt, i vart fall inte den första tiden. Första gången jag vintersådde dränktes snarare sådderna av vattnet som kom in, så förra året ställde jag dem mer skyddat. När vädret blir varmare och vattning blir viktigare kan man ju ändå ta av locket.
    Grattis i efterskott på 51-årsdagen förresten!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background