fredag 13 december 2013

Luciakväll!

Nu kan man sitta inne...
och mysa,
känna stämningen av Lucia som kommer...
i midvintertid!
Det är mörkt ute...
julstjärnorna lyser i fönstren,
det är fullt med tända ljus,
det är midvintertid !
Ute gnistrar snön ..

Visst nej! 

Det var ju förra helgen :)
Så här såg det ut idag!
Solen strålade från en klarblå himmel,
fast den orkade sig knappt över trädtopparna...

..kastade lååånga skuggor över min trädgård!
Det var 7 grader varmt,

Kändes som VÅR !

 Så är det såklart inte...
 ...men vintern blir kortare :) 
Tillbaka till midvintern....

Julrosen sköter sig.....
Kommer säkerligen att visa den första blomman till julafton!

Näe, inte mycket som påminner om midvinter här inte...

Skulle kanske vara min julbock som fått nya kläder...
Alldeles straxt är det jul...
Och vet ni:
-Jag är inte ett dugg ledsen att det inte är midvinter på riktigt!

Sån är jag!
Like it or not :)


Ha det gött bland lussebullarna ;) 

15 kommentarer:

  1. Otroligt vilka gröna gräsmattor, tänk att det är så stor skillnad på Hudik och Sthlm. En kort vinter låter bra.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Varje dag som går tar oss närmare våren. Ingen snö önskar jag heller....men samtidigt är jag lite orolig över växternas övervintring utan snö :S
    Bara mätaren håller sig ovanför -5.
    Vad kan den silvriga växten heta som lyser upp så fint i din (er :) ) rabatt i december???!
    / Teppi

    SvaraRadera
  3. Tycker nog också att snön kan hålla sig borta fast det blir ju så ljust när den kommer.Och den skyddar ju växterna.Ha en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Haha :-) Först fick jag en riktig julkänsla och rätt som det var så blev det vårkänsla. Precis så har vi haft det här också... fast jag är lite kluven. ...gillar vintern men inte att skotta.

    SvaraRadera
  5. Jag kände också litet vårkänsla. Men den tog slut igår.
    Du har ett väldigt fint ljus på din blogg och inte minst headern.

    SvaraRadera
  6. Vilka kontraster! Från fina vinter bilder till härliga vår bilder ...eller känslan iallafall:) Här vaknade vi till ett tunt lager med snö som nu håller på att töa bort. Fast jag hoppas att det blir mycket snö till jul.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Din trädgård är otroligt grön fast det bara är dryga veckan kvar till jul! Förvånansvärt färgrik och fin, här är bara gråa toner nu! Jag tänker annorlunda , jag vill ha snö som lyser upp i vintermörkret! Ren hund och lättare att gå ut på kvällarna! :) Fast mest av allt längtar jag till vår och sommar!
    Ha en riktigt adventsmysig helg!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Den här vintern har ju varit underbar så här långt! Hyfsat varmt för årstiden, bara några få dygn med barfrost och knappast någon snö. Här ute vid vattnet fick vi bara en cm när det snöade senast. Och jag klagar INTE på att vi inte har snö.....tvärtom jublar jag för varje dag som går utan snö och kyla - då är det en dag närmare våren:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Visst var det rena våren idag! Så jag hoppas att det blir likadant imorgon - jag gillar "gröna vintrar"!
    KRAM och TREVLIG LÖRDAG
    Susie

    SvaraRadera
  10. Tycker som dig, bra med kort vinter. Idag har vi haft kring 0 grader. Nog hinner vi få snö och kyla. Ha en fortsatt mysig adventshelg.

    SvaraRadera
  11. Bra att du gillar vädret, jag kämpar ännu med att förlika mig med det. Fast att våren närmar sig utan snöskottning är ju inte fel :)

    SvaraRadera
  12. Kontraster var ordet! Men jag måste säga att jag också föredrar "vårbilderna". Det är helt otroligt att dom är tagna i luciatid. Och jag håller med, vintern får gärna hålla sig på avstånd. Då kommer våren snabbare. Och idag är det tredje advent och lika vårlikt. Det kändes konstigt att inhandla julgran igår men det gjorde vi i varje fall. Och fin var den också.

    Ha nu en härlig fjärde advent!
    Kram Anita

    SvaraRadera
  13. Her er jo vår :-)
    Ja, årstidene skifter omtrent fra time til time...
    Ha en fin 3. advent uansett!

    SvaraRadera
  14. Med sol och 7 grader varmt i midvintertid kan man inte annat än bli glad och få vårkänslor. :) Här har det varit mulet, regn och snöslask.
    Ja, nu är det inte många dagar kvar av detta året. Och snart är det vår på riktigt! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Hehhee! Ja visst likar det just nu mer vår än midvinter. Å andra sidan brukar vintern sällan slå in här före januari. /Anja

    SvaraRadera

Elegant Rose - Working In Background